Hoofdonderzoeker

Co-onderzoeker

Prof. dr. David Burger, Plaatsvervangend hoofd ziekenhuisapotheker

Project

Minder bijwerkingen, meer resultaat. De voordelen van een dosering op maat.

Jaarlijks sterven in Nederland zo´n 43.000 mensen aan kanker, de belangrijkste doodsoorzaak in ons land. Patiënten die de slopende ziekte overleven, moeten in het ziekenhuis vaak zware chemotherapie en bestraling ondergaan met nare bijwerkingen. Nog wel. Want er komen steeds meer medicijnen die patiënten thuis kunnen innemen.

Dr. Nielka P. van Erp: “Tyrosinekinaseremmers – het is een lastig woord, maar het zijn nieuwe medicijnen die kanker heel gericht bestrijden. Er bestaan al 15 soorten, tegen verschillende soorten kanker. Ze onderdrukken de groei van een tumor, maar de patiënt moet ze dan wel continu slikken. Dat is alleen vol te houden als er geen of weinig ernstige bijwerkingen zijn. Niemand wil immers de rest van zijn leven pijn hebben of misselijk zijn. Daarom is het zo belangrijk om onderzoek naar de juiste dosering van deze nieuwe medicijnen te doen.”

Behandeling op maat

“De dosering van de nieuwe geneesmiddelen is nu nog voor iedereen gelijk. We weten op dit moment niet of de voorgeschreven dosis wel de optimale dosis – met de minste bijwerkingen – voor de patiënt is. Als twee patiënten dezelfde tabletten slikken, kan de werkzame stof in het bloed van de ene patiënt vreemd genoeg wel twee keer zoveel zijn als bij de ander. Daarom willen we de concentratie van het geneesmiddel in het bloed meten en bijsturen – en hiermee dus behandeling op maat aan de patiënt geven. Hiervoor is een ingewikkelde meetmethode nodig die het Radboudumc nu nog niet heeft. Het is een kwestie van tijd voordat we behandeling op maat in praktijk kunnen brengen, maar het is óók een kwestie van geld. Ik hoop daarom van harte dat we voldoende geld inzamelen, zodat we snel verder kunnen met ons zo belangrijke onderzoek.”

Ex-patiënt Romy van Hal: “Ik denk dat het erg belangrijk is dat de zorg echt per individu afgestemd gaat worden. Er zijn allerlei protocollen voor bepaalde aandoeningen, maar niet iedereen is het zelfde en wil hetzelfde. Ik vind dat je goed moet bekijken of je een patiënt niet overbehandeld , maar ook niet onderbehandeld. “

Uw bijdrage

Dankzij uw hulp kan het Radboudumc Centrum voor Oncologie de behandeling van kanker verder op maat maken. Er zal een bepalingsmethode ontwikkeld worden waarmee de blootstelling aan de “doelgerichte” antikanker therapieën kan worden vastgesteld en bijgestuurd.